logo Facebook
i slova jsou činy

Číňané Jaromíra Soukupa. V jeho médiích stále drží podíl a k CEFC se už nehlásí

16. ledna 2019 15:00 / autor: Robert Břešťan

Mluvit o TV Barrandov, která čerstvě oslavila deset let své existence, jako o čínské televizi, může znít jako zlomyslnost, ale jen do určité míry – konkrétně do výše 49 %. Právě takový je podíl, který v Empresa Media nyní drží čínská společnost China International Group Corporation Limited. Třicet procent akcií má pak stejná firma i v druhé hlavní společnosti Jaromíra Soukupa, firmě Médea.

Kolem toho, zda se Číňané ze Soukupových mediálních společností stáhli, či v ní zůstali, panovaly opakovaně nejasnosti. Aktuální stav plyne z dat obchodního rejstříku a aplikace Cribis.Jakkoli to z předloňské komunikace obou zainteresovaných stran vypadalo, že krátká česko-čínská koexistence na Barrandově končí, Číňané nakonec v české mediální branži zůstali. Stejné podíly jako po původním kapitálovém vstupu v roce 2015 jsou znovu zapsané od 31. 12. 2016. Od té doby zůstávají beze změny.

Není ovšem vyloučeno, že se stav může proměnit. Spekulacím nahrávají tajemně znějící výroky Jaromíra Soukupa publikované včera (15. ledna 2019) na jím vlastněném serveru Týden.cz o tom, že učinil zásadní životní rozhodnutí. Oznámit prý dnes večer hodlá něco, „co zásadně změní poměry na české mediální, politické i byznysové scéně”.

Majetkové poměry kolem Jaromíra Soukupa jsou podrobně znázorněny na HlidaciPes.org.

Loňské potíže, respektive krach čínské CEFC, jejíž aktiva v Česku musela převzít čínská státní společnost CITIC, se podle Jaromíra Soukupa jeho firem nijak nedotkly.

„Akcionářem je jiná firma se sídlem v Hongkongu. Spory mezi J&T a CEFC Europe se nás proto nijak nedotýkají,“ citovaly Soukupa už dříve Hospodářské noviny.

Čína ven, Čína dovnitř

Onou firmou je China International Group Corporation Limited. Jak stojí ve výroční zprávě Empresa Media za rok 2016, je (byla) „součástí struktury holdingu CEFC China“.

O tom svědčí i fakt, že se členem představenstva, poté co firma v roce 2015 získala podíly v Emprese a Médee, stal Jaroslav Tvrdík, nejviditelnější zástupce čínské CEFC a jejích tuzemských investic.

Stejná firma nadále drží podíl například ve společnosti Smartwings nebo Lapasan. Ta vlastní Pivovary Lobkowicz a nadále je v ní jednatelem Jaroslav Tvrdík.

Právě Tvrdík po opakovaných sporech s Jaromírem Soukupem v únoru 2017 opustil pozici v představenstvu Empresa Media.  „Je to další potvrzení toho, že se posílila pozice Jaromíra Soukupa ve vedení společností Empresa Media a Médea,“ komentoval to tehdy výkonný ředitel vydavatelství Empresa Daniel Köppl.

Smluvní klauzule oběma akcionářům dávala možnost do konce března 2017 zažádat o stažení čínské investice (respektive zpětné vykoupení akcií čínského investora). Ani jedna ze stran nakonec zjevně této možnosti nevyužila.

Poslední zveřejněná výroční zpráva Empresy je za rok 2016. Empresa Media z prodeje časopisů a mediálních služeb vykázala tržby ve výši 360 milionů korun, rok však ukončila se ztrátou ve výši 41,5 milionu Kč. V mínusu bylo hospodaření i v roce 2015 (ztráta 42,5 milionu) i v roce 2014 ( mínus 20 milionů Kč).

Naopak Médea byla v zisku – v roce 2016 bezmála 70 milionů Kč před zdaněním, o rok dříve 86,4 milionů Kč. Závazky Médey k Jaromíru Soukupovi činily k 31.12. 2016 bezmála 230 milionů korun.

Empresa měla k stejnému datu závazky k China International Group Corporation Limited ve výši 250 milionů korun. K Jaromíru Soukupovi pak 72 milionů korun.

Jak vysoké jsou závazky obou firem ke svým vlastníkům nyní, tedy o dva roky později, není možné z otevřených zdrojů zjistit.

Soukupovi investigativci

Jaromír Soukup, který letos v únoru oslaví padesátku, je muž mnoha činností. Je jednatelem či ředitelem řady společností, jednoznačně nejvíce jej ale zaměstnává jeho nově budovaná dráha moderátora televize, jejímž je spolumajitelem a generálním ředitelem. Aktuálně má ve svém portfoliu jedenáct různých pořadů.

I když je TV Barrandov čtvrtou nejsledovanější českou televizí, za první trojkou výrazně zaostává; sledovanost Soukupovy televize také meziročně poklesla. Podíl na trhu je podle průzkumu sledovanosti sedmiprocentní (skupina 15 +, celodenní sledovanost dle ATP – Nielsen Admosphere, pozn. red.) .

Pod Empresa Media spadají i tištěné tituly jako je Týden, Instinkt, Interview, Exkluziv, Sedmička nebo Faktor Soukup. Jak v TV Barrandov, tak v časopisecké divizi se v loňském roce rozdávaly výpovědi.

Soukup řídí i speciální investigativní oddělení, v němž našli práci mimo jiné bývalí policisté a příslušníci tajných služeb. Krátce v něm působil po odchodu z ministerstva financí i auditor, dnes senátor, Lukáš Wagenknecht.

Robert Břešťan, HlidaciPes.org.

Text vznikl pro Ústav nezávislé žurnalistiky.