logo Facebook
i slova jsou činy

Chytré technologie mění způsob mediální konzumace u nejmladší generace

16. května 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

Hudba, video, informace, aktuality, stream...všechno stále připravené k on-line konzumaci? Ano, pokud máte odpovídající smartphone nebo tablet s příslušnou aplikací.  Chytré technologie mění rychle naše chování. Producenti původního mediálního obsahu řeší otázky jeho distribuce. Chytré technologie jim otevřely prostor, který potřebují zaplnit. Stačí "jen" vytvořit spotřebitelský návyk (stereotyp) a upravit formát obsahu pro očekávání (potřebu) cílového konzumenta a technologickým možnostem. Chytré technologie nejlépe vstřebává generace, která se brzy stane ekonomicky zajímavou pro "prodej" původního obsahu, informace a zprávy nevyjímaje. V tomto prostoru se průběžně vyvíjí i nový způsob žurnalistiky. Další prostor se otevře i v souvislosti s uvolněním pásma 700MHz v rámci druhé vlny digitalizace.

Děti mají otevřený přístup k moderním technologiím. Dobře je ovládají a hojně využívají. Nejen pro zábavu, ale i jako zdroj informací, zpráv, aktivní komunikaci a základní audio i video konzumaci. Jak na tom jsou konkrétně české děti ve věku 6–14 let, zjišťovala studie realizovaná společností Nielsen Admosphere v říjnu 2016 na vzorku 1031 dětí.

Otázka, které z elektronických zařízení, jež děti pravidelně využívají, jsou jejich vlastní, ukázala, že ve skupině 6–14 let mají děti nejčastěji svůj vlastní smartphone a hned na druhém místě tablet. U smartphonu platí, že čím starší dítě, tím je větší pravděpodobnost, že má vlastní chytrý telefon. Ze studie vyplývá, že už 8 z 10 dětí ve věku 10–14 let má svůj osobní smartphone. Internet ve svém smartphonu nevyužívají pouze 4 % dětí. Téměř tři čtvrtiny se na svém chytrém telefonu připojují k internetu pouze prostřednictvím wi-fi, 3 % využívají předplacená mobilní data a o něco více než pětina využívá jak wi-fi, tak mobilní data. Nejsilnější konzumenti moderních technologií jsou děti ve věku 12–14 let. Pouze 2 % dětí v tomto věku nevlastní žádné elektronické zařízení. Z činností, které děti v tomto věku pravidelně (alespoň jednou týdně) dělají na mobilních telefonech, je nejčastější poslech hudby (77 %), hraní her (70 %), pořizování fotek a videí, elektronická komunikace s kamarády, návštěva sociálních sítí (68 %) a sledování videí (60 %).

Využívání mobilních zařízení k různým činnostem roste s věkem dětí. U těch, kteří mobilní telefon používají, roste nejvýrazněji jeho využití v oblasti elektronické komunikace, návštěvy sociálních sítí, vyhledávání informací ve vyhledávačích, ale také využívání k přípravě do školy, které alespoň jednou týdně deklaruje 31 % dětí ve věku 12–14 let.