logo Facebook
i slova jsou činy

Streamovací války – karanténa jako katalyzátor

10. dubna 2020 14:04 / autor: Vojtěch Berka

Přichází nová éra, éra Streamovacích válek, hlásili na přelomu roku světová média, když Netflix a HBO Go získali nové konkurenty v podobě Disney+ a Apple TV. Čtveřici přitom doplňují ještě Hulu a Amazon Prime, přičemž služba Warnerů se nyní testuje. Na boj o to, kde budeme v budoucnu sledovat filmy a seriál, má všeobecná karanténa zvláštní vliv. Jednak se diváci doma nudí a mají podstatně více času, tím spíše, že se nemohou koukat ani na sport. Na druhou stranu se ale musí obávat o své příjmy, což je může donutit k šetření.

Na pracovní úrad se, konec konců, v posledních dnech a týdnech nahlásilo na 10 milionů Američanů a zatímco české údaje o zaměstnanosti za březen žádné dramatické změny nevykazují, bylo by naivní si myslet, že ekonomická krize nedopadne i na nás. Podle Alexe Shermana ze CNBC je tak dost dobře možné, že Streamovací války budou nakonec mít nečekaného vítěze – neplacené, uživatelem generované platformy jako YouTube, Tiktok, Instagram nebo Twitter.

Je to zajímavá myšlenka a na nárůst popularity YouTube bych si s klidem vsadil i já. Že by však mohly tyto služby skutečně nahradit drahou a kvalitní produkci společností jako je Netflix si nemyslím. Diváci si už dávno zvykli na vysoké technické standardy moderní filmařiny a znovu je opustit se samozřejmě nikomu chtít nebude.

To ostatně zatím potvrzují i data. Disney+ jen za poslední dva měsíce nabralo 22 milionů nových předplatitelů. Američtí Comcast a Verizon hlásí březnový nárůst provozu na streamech zhruba o třetinu. V Evropě nebude situace příliš odlišná, Evropská komise ke konci března požádala velké videoservery jako je Netflix nebo YouTube k dočasnému snížení datových toků a podobnou výzvu českým streamingovým službám následně zveřejnil i Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Nedostatek financí by tak mohl fungovat spíše jako katalyzátor, který přinutí uživatele mnohem obezřetněji vybírat za co chtějí platit a za co ne. Množství lidí, kteří si zaplatí služeb hned několik, se určitě redukovat bude. A produkty jako Netflix, jejichž poplatky již nyní uživatelé považují za standardní součást svých výdajů, budou mít výhodu.

Streamovací války jsou bojem o naši pozornost. Netflix dokonce již vyjádřil myšlenku, že jeho největším protivníkem je spánek. My proto poslechneme a streamovacím službám, včetně těch českých, budeme opakovaně věnovat pozornost na našich stránkách.