logo Facebook
i slova jsou činy

Google se snaží veřejnost přesvědčit, že platí za obsah. Většinu ale užívá zdarma, tvrdí Libuše Šmuclerová

23. dubna 2021 07:00 / autor: Vojtěch Berka

Google v posledních měsících podepsal dohody s vydavateli ve Francii, Austrálii a řadě dalších zemí, včetně České republiky. V ČR také tento týden představil nový agregátor zpráv Google News Showcase, který má smlouvu s několika mediálními domy, včetně Economie. Libuše Šmuclerová z Czech News Center (CNC) však varuje před představou, že Google tím narovnal vztah mezi technologickými platformami a tradičními médii.

"Google se snaží veřejnému prostoru vnutit vidění, že platí za obsah. Pravda je taková, že si jen určil, za jaký minoritní výsek obsahu je ochoten platit. Aby zakryl, že většinu obsahu užívá zdarma," tvrdí.

Šmuclerová svou kritiku mediálního prostředí na internetu sepsala do rozsáhlého textu, který naleznete v naší názorové sekci. Podobně jako nedávno publikovaný Taylor Owen vychází z faktu, že společnostem Facebook a Google se podařilo zcela ovládnout trh s digitální reklamou. Docílily toho díky monopolnímu postavení v rámci sociálních sítí a vyhledávání, umocněnému schopností cílit reklamu uživatelům na tělo.

Žijeme tak v době, kdy dvě firmy zprostředkovávají naprostou většinu zpravodajství. "Google a Facebook mají v Česku dosah jako naše velké televize," tvrdí Šmuclerová. Obchodní modely těchto společností jsou přitom založené téměř výhradně na upoutávání pozornosti, tedy na schopnosti uživatele opakovaně šokovat, k čemuž vydatně dopomáhá umělá inteligence chroupající jejich osobní data.

"Dynamické interakce mezi lidskou přirozeností a toxickým výrobním modelem jsou jádrem problémového dopadu na společnost," píše Šmuclerová. "Tam, kde se jede na výkon, kliky pro inzerci, každý algoritmus rychle zjistí, že emoční, překvapivá nebezpečná zpráva víc evolučně rezonuje. A začne ji okamžitě dál a víc, s vědomím jistého zásahu, amplifikovat."

"Studie americké MIT, publikovaná roku 2018 v časopise Science, uvádí, že falešné zprávy se šíří na Twitteru 6x rychleji než zprávy pravdivé. U falešných zpráv je o 70 % větší pravděpodobnost, že budou retweetovány. Dezinformace se množí jak v pohádce 'Hrnečku vař,'" přibližuje Šmuclerová. "Výsledkem je, co žijeme. Epistemická krize, absolutní relativizace jakékoliv informace ... Bylo by dobré platformám připomenout, že svoboda projevu neznamená právo na algoritmické zesílení a zkreslení."

Snaha o regulaci prozatím selhává, stačí vzpomenout na povyk okolo slavného GDPR a jeho skutečný efekt. Podle Šmuclerové je přitom důvodem vzniku nové služby Google News Showcase snaha neutralizovat nyní projednávané zákony.

"Google raději vymyslel nový produkt, aby se dalo tvrdit, že již dohodu s vydavateli má. Přitom jde o zákon, který na evropské úrovni stanoví, že za obsah produkovaný publishery, který platformy v této chvíli zdarma využívají, mají publisheři nárok na finanční kompenzaci."