logo Facebook
i slova jsou činy

Prostoru v médiích měly strany letos víc než témat

21. října 2017 13:00 / autor: Jan Mrzena

Na volby do Poslanecké sněmovny se politické strany připravují důkladně a dlouho. Musí sestavit kandidátky, napsat volební program, a nakonec vše prodat občanům. Pardon voličům. Volební výsledek je klíčový pro vliv i ekonomiku strany. Politika trpí palčivým hledáním témat, které by zaujaly. Charismatických osobností je málo a marketingových nápadů není nazbyt. Ale na scénu přichází média a udělala z horké fáze kampaně zábavu. Vyrobila produkt - formát. Produkt, do kterého se ochotně zapojili i politici. Média se k voličům dostanou přece jednoduše, na rozdíl od politických kampaní.Letos se předvolební zábavě dařilo. Zapojily se do ní všechny rozhodující mediální domy. Klasickými televizemi počínaje, úspěšnými internetovými deníky konče. Je debat a diskusí napočítal Erik Best přes třicet.

Konzervativní zábavu zvolily Český rozhlas a Česká televize. Předvolební diskuse zahrnuly všechny kandidující strany a hnutí. Jejich počet opět narostl, tedy musel narůst i prostor ve vysílání. Volby se staly součástí mnoha publicistických pořadů a samotné diskuse se prodloužily, aby spektrum stran mohlo narůst na deset. I tak se v prostoru objevily stížnosti na to, že některé strany mají prostoru málo. Výtky směřovaly hlavně k tomu, že (podle stěžovatelů) Česká televize vlastně zredukovala rozhodování pro voliče na deset stran, které zvala do diskusí. Ani ve výtkách vlastně nic nového. Novinkou je snad jen zpovídání lídrů Janem Pokorným pro Český rozhlas téměř do chvíle otevření volebních místností. Také počty hostů v diskusích České televize byly větší, než jsme zvyklí, sítem volebního potenciálu prošlo celkem deset stran. To už je počet, který nutně omezuje diskusi a vede k monologu. Nebo dialogu pouze s moderátorem.

Velké soukromé televize letos předvolební zábavě věnovaly tolik prostoru, jako nikdy dříve. Prima i Nova dávku uzpůsobily svým cílovým skupinám a pokusili se ji i přiměřeně zobchodovat. Rozruch vyvolal hlavně Nova Duel s Andrejem Babišem a Lubomírem Zaorálkem vysílaným ve čtvrtek večer v prime time. Sledovanost sice nepřekročila milion diváků, i tak tento večer byla nejvyšší. Rozruch Nova Duel vyvolal mezi politickými stranami. Politici přirozeně přeceňují vlastní (ne)účast v takovém zábavném formátu. Konkurence ten večer byla ale velká (fotbal, detektivka, Poslední slovo, Duel Jaromíra Soukupa). V této fázi kampaně platí víc, než jindy „méně je někdy více“. Andrej Babiš i Lubomír Zaorálek toho řekli v poslední době tolik, že Nova Duel už jim nepomohl, může spíš ublížit. Pokud se někdo rozhodl večer trávit u jejich zábavy, mohl sám sebe přesvědčit i o tom, že tyhle dva pány (a jejich strany) volit nebude. Pak bude hledat protestní alternativu nebo k volbám nepůjde vůbec.

Nova Duel však přinesl jedno zásadní pozitivum. I přes několik pokusů změnit, či zastavit jeho vysílání, nakonec vysílán byl a v plánovaném formátu i rozsahu. Snahy o posunutí role RRTV do pozice cenzora, který by vysílání zastavil, nevyšel. Ani žádost o předběžné opatření soudu náš právní systém neumožnil. To je pro budoucnost práce všech médií u nás zásadní.

Zvláštní a, po pravdě i originálně nový, způsob předvolební zábavy přinesla TV Barrandov. Na mysli mám Duely Jaromíra Soukupa. Nový a originální byl zejména v osobě majitele a moderátora v jedné osobě. Moderátorské ostruhy postupně brousil Jaromír Soukup při debatách s prezidentem Milošem Zemanem. A vše, co se tam naučil, využil i v Duelech.

Do velkých diskusí se letos pustili i Blesk.cz, Seznam.cz, iDnes.cz a mnoho dalších cz. Pozadu s informacemi nezůstala ani Česká tisková kancelář, která byla oporou pro velkou část mediálního prostoru. Politické strany se internetové noviny (rádia i televize) už využívat naučily. Formáty byly zdařilé a moderátoři profesionální. Obsazení debat bylo převážně reprezentativní. A při politickém marketingu na sociálních sítích byl formát z internetu flexibilně použitelný. Tady stížnosti žádné nebyly. Možná proto, že prostor na internetu může být, na rozdíl od velkých televizí, nesrovnatelně větší. Možná i proto, že internet nemá regulaci a není tedy komu si stěžovat. Sledovanost, vlastně počet návštěvníků, byl však řádově nižší, ve srovnání s velkými televizemi.

Jak letošní volby dopadly řečí čísel, to se dozvíme už v sobotu večer. Co budou znamenat pro další čtyři roky v naší republice, to budeme zjišťovat delší dobu. Teď už ale je jasné, že média a jejich obraz politického boje, tedy zábava, kterou vysílala, měla rozhodující vliv na témata politiků. Všichni je přizpůsobili tomu, co jim média byla ochotna hrát. A těch témat bylo rozhodně míň, než prostoru, který v médiích dostaly.