Česká média - Jak vytrhnout velrybě stoličku - klasika hravě převálcovala nové české komedie
logo Facebook
i slova jsou činy

Jak vytrhnout velrybě stoličku - klasika hravě převálcovala nové české komedie

07. srpna 2018 05:00 / autor: Jan Mrzena

Začátek srpna zatím přináší rekordní teploty a u televize sedí diváků stejně jako v červenci. Televize sice s novými pořady stále šetří, ale už se pomalu rozbíhá boj o podzimního diváka. Nedělní prime time je pro velké komerční televize příležitost představit i něco jiného ze své produkce (koprodukce) a Česká televize po Chalupářích přináší to nejlepší, co v archivu z televizních filmů má.

Na Primě měli diváci možnost vidět komedii Seznamka, Nova v té době vysílala podobný žánr – komedii 10 Pravidel jak sbalit holku a hlavní kanál České televize nabídl trochu jinou komedii Jak vytrhnout velrybě stoličku. Zatímco první dva filmy byly natočeny jako distribuční, poslední vznikl jako původní televizní film. První dva filmy byly natočeny relativně nedávno, poslední již před čtyřiceti lety. Zvítězil ten nejstarší.

Marie Poledňáková natočila Jak vytrhnout velrybě stoličku podle svého scénáře v roce 1977. Sledovalo ho průměrně 759 tisíc diváků starších 15 let, to je 24 % share (tedy procento diváků, kteří v té době seděli u televize). Film zvítězil i v užší cílové skupině 15 – 54, která bývá obchodně nejatraktivnější pro komerční televize. Na České televizi si ho nenechalo ujít 389 tisíc diváků, to je 27 % share.

Zita Marinovová natočila Seznamku podle svého scénáře v roce 2016. Na Primě ho sledovalo průměrně 479 tisíc diváků starších 15 let, to je 15 % share. Mezi diváky 15 – 54 si komedii nenechalo ujít 250 tisíc diváků, to je 17 % share.

Karel Janák natočil 10 Pravidel jak sbalit holku v roce 2014 také podle svého scénáře, ten ovšem vznikl původního scénáře Cristiana Bortona a Fausta Brizziho. Na Nově ho sledovalo v průměru 388 tisíc diváků starších 15 let, to je 13 % share. Mezi diváky 15 – 54 zaujala komedie 237 tisíc diváků, to je 17 % share.

Filmy na Primě i Nově měly delší stopáž a díky reklamním blokům mezitím ČT1 po skončení klasiky od Marie Poledňákové vysílala epizodu ze seriálu Hříšní lidé města brněnského z roku 2000. Sledovalo ji 411 tisíc diváků starších 15 let, to je 16 % share. V cílové skupině 15 – 54 si ji nenechalo ujít 135 tisíc diváků, to je 12 % share.

Data sledovanosti jsou převzata ze zveřejňovaných informací společnosti ATO-Nielsen Admosphere. Porovnání sledovanosti hlavních českých televizních kanálů nedělá obrázek o jejich atraktivitě pro diváky, ani nemá za cíl podrobně popisovat filozofii jejich programování. Lidem s hlubším zájmem o vývoj českého filmu dává možnost sledovat třeba jak se změnil styl i způsob psaní scénářů, jak se změnila práce s herci před kamerou, ale třeba i co bývalo vnímáno jako humor tehdy a dnes, je možné na těchto třech filmech vnímat hodně zřetelně. Nedělní sledovanost ovšem potvrzuje zájem našich diváků o kvalitní starší produkci, která byla natočena pro televizní obrazovku. Potvrzuje i to, že filmy mají větší sledovanost v televizi než v kinech.