logo Facebook
i slova jsou činy
ČM News

Jaromír Šofr: Návrat k původní podobě filmu prostřednictvím digitalizace umožňuje pouze sofistikovaná metoda

05. prosince 2018 17:37 / Jan Mrzena
Na naše filmy jsme právem pyšní. Hlavně na ty, které měly úspěch v době svého vzniku a které hltáme i dnes. Řada z nich se dočkala mnoha ocenění v zahraničí, protože se ve své době bezpečně zařadily mezi ty nejlepší, které se v Evropě natočily. Miloš Forman, Jan Němec, Otakar Vávra, Evald Schorm, František Vláčil Jiří Krejčík, Věra Chytilová, Jiří Menzel a další osobnosti české filmové školy směle proháněly ve své době úspěšné kolegy tradičních kinematografických velmocí z Itálie, Francie, ale i z Hollywoodu. Klíčovým partnerem při natáčení a postprodukci je pro každého režiséra kameraman. Ne nadarmo se v souvislosti s vynikajícími českými filmy mluví o české kameramanské škole. Pro Jiřího Menzela se takovým tvůrčím partnerem stal Jaromír Šofr. Natočili spolu oskarové Ostře sledované vlaky (1966), Rozmarné léto (1967) a k vlastním třicátinám nadělili Skřivánky na niti (1969). „Skřivánci byli natáčeni už ve stísněné atmosféře tohoto státu. Důsledek přítomnosti cizích armád bylo možno pozorovat v pozvolném vyměňování osobností na vedoucích funkcích ve filmovém průmyslu. Ta výměna byla tak dokonalá, že tam nakonec šli lidi, kteří sloužili Kremlu,“ vzpomínal v novém rozhovoru Českých médií profesor Jaromír Šofr. „Když se točili Skřivánci, tak bylo chladné jaro roku 1969. My jsme ještě měli podporu všech vedoucích míst včetně ředitele Filmového studia Barrandov Harnacha. Film byl natáčen s podporou zahraničního producenta. Jemu jsme pak film předvedli v Mnichově. Projevil až otcovskou péči o nás – což chlapci, ten film je dobrý, to jo. Ale co vy dva, co s Vámi bude? Vy se chcete vrátit do Prahy? My jsme samozřejmě byli naivní kluci, necítili jsme nutnost emigrovat. Věděli jsme, že Čechy nejsou Rusko čili žádná Sibiř, žádný kriminál…Pro Menzela přišel distanc …přežil to jako dítě štěstěny. Jezdil ven, režíroval skvělá divadelní představení, vracel se do Čech. Já jsem to taky přežil. Na Barrandově jsem toho moc neudělal, ale dělal jsem v jiných studiích, v televizi…no uživil jsem se tak nějak.“ Celý článek

Rada si vyžádala návrh rozpočtu ČTK v předstihu i s důvodovou zprávou

04. prosince 2018 05:00 / Jan Mrzena
Na listopadové schůzi se členové Rady České tiskové kanceláře dohodli na potřebě změnit svůj způsob jednání. Proto chtějí už v prosinci novelizovat svůj Jednací řád. Tlak na změnu se projevil i v procesu schvalování rozpočtu ČTK (i vlastního rozpočtu rady). Radní proto uložili generálnímu řediteli Jiřímu Majstrovi, aby detailně rozpracoval jednotlivé položky rozpočtu na rok 2019 a společně s důvodovou zprávou materiál předložil radě minimálně 2 týdny před jejím prosincovým zasedáním. Celý článek

Co dál s Vltavou?

03. prosince 2018 05:00 / Jan Mrzena
Na listopadové schůzi Rady Českého rozhlasu nastala kuriózní situace. Z auditoria se přihlásila o slovo dáma a předsedkyně rady Hana Dohnálková dala hlasovat, jestli může radním něco sdělit, ti souhlasili. „Já spolu s kolegy ze stanice Vltava bychom rádi věděli, kdo povede tuto stanici od 1. ledna 2019?“ zeptala se v té chvíli pro radu stále anonymní paní. Za zjevně zaskočené kolegy dotaz odmítl Tomáš Kňourek, „Chápu, vy jste zaměstnankyně Českého rozhlasu. Tohle ale není otázka na radu.“ Hana Dohnálková pak reagovala, „Rada v tuto chvíli nemá vůbec informace o tom, že by měly být nějaké změny. V současné době vede stanici pan Fišer.“ A dodala, „Já k tomu v této chvíli nedokážu nic říct.“ Celý článek

Ve sněmovně jsou dvě poslanecké novely zákona o reklamě a zákona o RTV

02. prosince 2018 05:00 / Jan Mrzena
Agenda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání se v letošním roce nese ve znamení napomínání TV Barrandov. Televize porušuje opakovaně zákon v pořadech své hlavní hvězdy – Jaromíra Soukupa. Rada upozorňuje a upozorňuje, náprava je v nedohlednu. Poslanecká sněmovna zatím bezradnost či rozvážnost rady příliš nezaregistrovala. Politici řeší problém, který ovšem s kompetencemi rady souvisí. Konkrétně s reklamou a jinými obchodními sděleními. Ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) se do legislativní aktivity nehrne a v médiích je neviditelný. Když už něco do veřejného prostoru vypustí (třeba i s dobrým úmyslem), okamžitě vzbudí protiakce. Jestli jeho mlčení je způsobeno tím, že si příliš nevěří, protože je šéfem výbušného a velmi specifického resortu teprve krátce, nebo protože je resort nad jeho síly, zatím nelze spolehlivě vydedukovat. Ovšem jeho nečinnost dává prostor pro různé poslanecké návrhy. Celý článek

René Zavoral: Z výsledků poslechovosti nemohu mít radost

01. prosince 2018 05:00 / Jan Mrzena
Zájem o stanice Českého rozhlasu ve druhém a třetím čtvrtletí letošního roku poklesl. Vyplývá to z prezentace, kterou projednávala Rada Českého rozhlasu na své středeční schůzi. Celkový podíl na trhu se zmenšil oproti předchozímu měření z 23% na 21%. Statisticky významně poklesl počet posluchačů v denní i týdenní poslechovosti, doba poslechu klesla o 9 minut. Ne všem stanicím se ale dařilo stejně. K poklesu u tří celoplošných stanic – Radiožurnal (výrazný pokles především v týdenní poslechovosti), Dvojka a Plus. Vltava zaznamenala pokles v týdenní poslechovosti, avšak denní zaznamenala nárůst. V regionech ubyli posluchači ČRo České Budějovice (především v týdenní poslechovosti), ČRo Plzeň, ČRo Sever (především v týdenní poslechovosti), ČRo Vysočina a ČRo Brno (především denní poslechovost). Více posluchačů si naladilo tři regionální stanice - ČRo Region (Středočeský kraj.), ČRo Hradec Králové a ČRo Pardubice. V případu ČRo Olomouc došlo k nárůstu týdenních čísel a denní poslechovost zůstala stejná, ČRo Regina Praha zaznamenala nárůstu denní poslechovosti a udržela týdenní čísla. Mladá stanice ČRo Zlín zaznamenala nárůst týdenní a současně pokles denní poslechovosti. Generální ředitel René Zavoral k aktuálnímu výstupu Radioprojektu radním řekl, „Já z výsledků samozřejmě nemohu mít radost. Jestliže jsme se za 1.pololetí letošního roku, pokud jde o podíl na trhu, pohybovali na úrovni 23%, tak pád o dvě procenta na úroveň 21% mě radost dělat nemůže. Co se na tom evidentně podílí je pokles průměrné doby poslechu o 9 minut, což musíme dále analyzovat.“ Celý článek

Prague Digital TV upravuje programovou nabídku

30. listopadu 2018 13:42 / Jan Mrzena
V programové nabídce společnosti Prague Digital TV s.r.o. (PDTV), operátora Regionálního DVB-T multiplexu č. 4 dochází ke změně. PDTV v průběhu dnešního dne ukončí na žádost provozovatele vysílání programu Mňau TV. Nadále budou v této síti na kanále 46 šířeny kanály a rádia - KINOSVĚT, Mňam TV, Praha TV, Retro Music TV, Rádio Dechovka a Český Impuls. Mapu pokrytí televizním signálem šířeným PDTV je možné nalézt na adrese: http://www.pdtv.cz/technicke-informace.html Celý článek

Ve sněmovně začala další volba nového člena RRTV

30. listopadu 2018 05:00 / Jan Mrzena
V současné době navrhují poslanecké kluby osobnosti, které by se měly zúčastnit další volby nového člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Koho která frakce navrhne, se dozvíme už 5. prosince, kdy zasedá volební komise. Ta by měla nominace projednat a zveřejnit. Případná volba celou sněmovnou může proběhnout ještě v týdnu před Vánocemi. Celý článek

Rada ČRo řešila rozhovor Andreje Babiše na Radiožurnálu

29. listopadu 2018 05:00 / Jan Mrzena
Člen Rady Českého rozhlasu Tomáš Kňourek se na včerejší schůzi vrátil k rozhovoru Andreje Babiše na Radiožurnálu 22. listopadu. „Podle všeho byl ten rozhovor předtáčen a následně se na sociálních sítích a posléze i v některých médiích objevila informace, že z toho rozhovoru byla vypuštěna pasáž kdy se pan premiér vyjadřuje o redaktoru Českého rozhlasu Janku Kroupovi a paní eurokomisařce Evě Jourové,“ uvedl Tomáš Kňourek. „Chtěl jsem se zeptat, zdali o tom Český rozhlas ví, zdali to byl správný a korektní postup. Říkám to proto, že jsem docela háklivý na jakékoliv náznaky cenzury. Viděli jsme to před lety u České televize, která v podstatě zcenzurovala slova prezidenta republiky, kdy z jeho projevu vypadla slova o ostravském filantropovi Zdeňku Bakalovi a já bych nechtěl, aby Český rozhlas šel podobnou cestou,“ vysvětlil svůj dotaz Tomáš Kňourek. Celý článek

Petice „Braňme média veřejné služby“ zůstala na stole i pro novou SKSP

28. listopadu 2018 09:08 / Jan Mrzena
Před dvěma týdny byla v Senátu ustavena Stálá komise pro sdělovací prostředky v novém složení. Jejím předsedou byl zvolen plzeňský senátor Václav Chaloupek (OPAT). Komise se chystá na svou první schůzi. Probíhá malá inventura témat, kterými by se zabývat. Na stůl tak pravděpodobně doputuje i nedořešená petice Braňme média veřejné služby. SKSP byla o stanovisko požádána 11. září a ve starém složení (pod vedením předsedkyně Daniely Filipiové z ODS) to až do konce mandátu (necelé dva měsíce) „nestihla“. Petice je oficiálním senátním tiskem, jejím zpravodajem byl v minulém období Jiří Oberfalzer, nyní je to právě nový předseda SKSP Václav Chaloupek. Celý článek

RRTV: TV Barrandov opět porušila zákon v pořadech Jaromíra Soukupa

27. listopadu 2018 05:00 / Jan Mrzena
TV Barrandov zabrala na posledním zasedání Radě pro rozhlasové a televizní vysílání hodně času. Dlouhá byla nejen diskuse o tom, co jsou to vlastně MOJE ZPRÁVY, ale také (už tradičně) o dalších pořadech Jaromíra Soukupa. Radní dospěli k závěru, že MOJE ZPRÁVY nejsou zpravodajstvím a TV Barrandov tak nenaplňuje podmínky své licence. Vedle toho rada vydala TV Barrandov i další upozornění na porušení zákona. Konkrétně za odvysílání pořadu Jak dopadly Kauzy Jaromíra Soukupa s tematikou České televize 4. října 2018. „V pořadu byl na značné ploše prezentován výhradně názor moderátora, aniž by zazněla oponentní stanoviska. V částech, kde hovořil s hostem Petrem Štěpánkem, moderátor dostatečným způsobem neplnil roli kvalifikovaného oponenta, naopak vyjadřoval hostu svoji názorovou podporu, pokládal navádějící otázky a neprezentoval divákům relevantní informace. Provozovatel se tak dopustil porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů, a to v problematice, která má výrazný společensko-politický rozměr,“ zdůvodnila své rozhodnutí rada. K porušení zákona došlo také odvysíláním pořadu Jaromír Soukup LIVE 26. září 2018, který nabízel jednostranné názory na reflektovaná témata (fungování České televize, migrace). „Roli kvalifikovaného oponenta, který by do diskuse nastoloval i odlišná stanoviska, nezastával ani moderátor pořadu, který naopak postoje hostů ve většině případů potvrzoval a pomáhal je dále rozvíjet vlastními argumenty. Pořad neposkytoval objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů,“ uvedla v tiskové zprávě rada. Celý článek